Skip to content

Pascha Jezusa

135

Komentarz

  • edytowano 28 March

    Brama Syjonu (z postrzelinami po walkach w 1968 roku) - wybudowana za czasów rządów Sulejmana,
    inżynierowie ówcześni wytyczyli linię murów obronnych wokół Jerozolimy od strony południowej niezgodnie z historycznym obrysem , przez co wzgórze Syjonu pozostało poza miastem, i za to Sulejman skrócił ich o głowę

    Przejście do Wieczernika i do (symbolicznego) grobu Dawida
    (to zdjecie zrobiłam chcąc utrwalić obraz czarnoskórego wyznawcy judaizmu z frędzlami)
    na przeciwko wejście do kościoła i zabudowy klasztoru franciszkanów dostawionej do zabudowy gdzie jest Wieczernik.

    Wieczernik - sala na górze - na wprost, po lewej stronie wejście do grobu Dawida, kiedyś po prawej stronie przy murze była duża figura/rzeżba króla Dawida grającego na lirze, ale ortodokści żydowscy ciągle tą rzeźbę niszczyli i w końcu zdecydowano się na jej usunięcie.

    Wnętrze Wieczernika - czyli "sali na górze".
    Obecnie Wieczernik jest w administracji Żydów i przez to nie można w nim głośno się modlić ani odprawiać liturgii, zachowane są natomiast elementy islamskiego wystroju architektonicznego - pozostałości po funkcjonującym tutaj wcześniej meczecie.




    Grób króla Dawida (symboliczny) w przyziemiu.


  • edytowano 28 March

    Ponieważ interesuję się od lat historią kształtowania się przestrzeni sprawowania liturgii, ta prezentacja kładzie nacisk na rzeczyswiste umiejscowienie Jezusa i uczniów oraz układ przestrzenny stołu sprawowania uczty sederowej podczas Ostatniej Wieczerzy.






















  • edytowano 28 March

    Prezentacja Marka Piotrowskiego o Ostatniej Wieczerzy , kładąca akcent na aspekt liturygiczny w tym zrozumiemie pojecia ofiary eucharystycznej.
    (duzo co jest w prezentacjach Marka, zawarł on w swoich książkach, nie mniej podtrzymuję prośbę o nie rozpowszechnianie na necie umieszczonych zdjęć, ponieważ dostałam je po tzw znajomości - znamy się dobrze z Markiem od 2001 roku)
    ps. Marek i jego żona Marzenka prowadzą teraz wykłady/pogadanki w telewizji EWTN, zachęcam.











































  • edytowano 28 March

    Modlitwa Jezusa w Getsemani.
    Aresztowanie Jezusa , przeprowadzenie przez dolinę Cendronu w kierunku Syjonu .
    Sąd przed Sanhedrynem, zaparcie się św. Piotra, ciemnica.

    Ewangelia św Marka, rozdział 14
    26 Po odśpiewaniu hymnu wyszli w stronę Góry Oliwnej. 27 Wtedy Jezus im rzekł: «Wszyscy zwątpicie we Mnie. Jest bowiem napisane: Uderzę pasterza, a rozproszą się owce9. 28 Lecz gdy powstanę, uprzedzę was do Galilei». 29 Na to rzekł Mu Piotr: «Choćby wszyscy zwątpili, ale nie ja!» 30 Odpowiedział mu Jezus: «Zaprawdę, powiadam ci: dzisiaj, tej nocy, zanim kogut dwa razy zapieje, ty trzy razy się Mnie wyprzesz». 31 Lecz on tym bardziej zapewniał: «Choćby mi przyszło umrzeć z Tobą, nie wyprę się Ciebie». I wszyscy tak samo mówili.
    32 A kiedy przyszli do ogrodu zwanego Getsemani, rzekł Jezus do swoich uczniów: «Usiądźcie tutaj, Ja tymczasem będę się modlił». 33 Wziął ze sobą Piotra, Jakuba i Jana i począł drżeć, i odczuwać trwogę. 34 I rzekł do nich: «Smutna jest moja dusza aż do śmierci; zostańcie tu i czuwajcie!» 35 I odszedłszy nieco dalej, upadł na ziemię i modlił się, żeby - jeśli to możliwe - ominęła Go ta godzina. 36 I mówił: «Abba11, Ojcze, dla Ciebie wszystko jest możliwe, zabierz ten kielich ode Mnie! Lecz nie to, co Ja chcę, ale to, co Ty [niech się stanie]!»
    37 Potem wrócił i zastał ich śpiących. Rzekł do Piotra: «Szymonie, śpisz? Jednej godziny nie mogłeś czuwać? 38 Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie; duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe». 39 Odszedł znowu i modlił się, powtarzając te same słowa. 40 Gdy wrócił, zastał ich śpiących, gdyż oczy ich były snem zmorzone, i nie wiedzieli, co Mu odpowiedzieć.
    41 Gdy przyszedł po raz trzeci, rzekł do nich: «Śpicie dalej i odpoczywacie? Dosyć! Przyszła godzina, oto Syn Człowieczy będzie wydany w ręce grzeszników. 42 Wstańcie, chodźmy, oto zbliża się mój zdrajca».
    43 I zaraz, gdy On jeszcze mówił, zjawił się Judasz, jeden z Dwunastu, a z nim zgraja z mieczami i kijami wysłana przez arcykapłanów, uczonych w Piśmie i starszych. 44 A zdrajca dał im taki znak: «Ten, którego pocałuję, to On; chwyćcie Go i prowadźcie ostrożnie!». 45 Skoro tylko przyszedł, przystąpił do Jezusa i rzekł: «Rabbi!», i pocałował Go. 46 Tamci zaś rzucili się na Niego, i pochwycili Go. 47 A jeden z tych, którzy tam stali, dobył miecza, uderzył sługę najwyższego kapłana i odciął mu ucho.
    48 A Jezus zwrócił się i rzekł do nich: «Wyszliście z mieczami i kijami, jak na zbójcę, żeby Mnie pochwycić. 49 Codziennie nauczałem u was w świątyni, a nie pojmaliście Mnie. Ale Pisma muszą się wypełnić».
    50 Wtedy opuścili Go wszyscy i uciekli. 51 A pewien młodzieniec13 szedł za Nim, odziany prześcieradłem na gołym ciele. Chcieli go chwycić, 52 lecz on zostawił prześcieradło i nago uciekł od nich.
    53 A Jezusa zaprowadzili do najwyższego kapłana, u którego zebrali się wszyscy arcykapłani, starsi i uczeni w Piśmie. 54 Piotr zaś szedł za Nim z daleka aż na dziedziniec pałacu najwyższego kapłana. Tam siedział między służbą i grzał się przy ogniu.
    55 Tymczasem arcykapłani i cała Wysoka Rada szukali świadectwa przeciw Jezusowi, aby Go zgładzić, lecz nie znaleźli. 56 Wielu wprawdzie zeznawało fałszywie przeciwko Niemu, ale świadectwa te nie były zgodne. 57 A niektórzy wystąpili i zeznali fałszywie przeciw Niemu: 58 «Myśmy słyszeli, jak On mówił: "Ja zburzę ten przybytek uczyniony ludzką ręką i w ciągu trzech dni zbuduję inny, nie ręką ludzką uczyniony"». 59 Lecz i w tym ich świadectwo nie było zgodne.
    60 Wtedy najwyższy kapłan wystąpił na środek i zapytał Jezusa: «Nic nie odpowiadasz na to, co oni zeznają przeciw Tobie?» 61 Lecz On milczał i nic nie odpowiedział. Najwyższy kapłan zapytał Go ponownie: «Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Błogosławionego15?» 62 Jezus odpowiedział: «Ja jestem. Ujrzycie Syna Człowieczego, siedzącego po prawicy Wszechmocnego i nadchodzącego z obłokami niebieskimi»16. 63 Wówczas najwyższy kapłan rozdarł swoje szaty i rzekł: «Na cóż nam jeszcze potrzeba świadków? 64 Słyszeliście bluźnierstwo. Cóż wam się zdaje?» Oni zaś wszyscy wydali wyrok, że winien jest śmierci. 65 I niektórzy zaczęli pluć na Niego; zakrywali Mu twarz, policzkowali Go i mówili: «Prorokuj!» Także słudzy bili Go pięściami po twarzy.
    66 Kiedy Piotr był na dole na dziedzińcu, przyszła jedna ze służących najwyższego kapłana. 67 Zobaczywszy Piotra grzejącego się [przy ogniu], przypatrzyła mu się i rzekła: «I tyś był z Nazarejczykiem Jezusem». 68 Lecz on zaprzeczył temu, mówiąc: «Nie wiem i nie rozumiem, co mówisz». I wyszedł na zewnątrz do przedsionka, a kogut zapiał. 69 Służąca, widząc go, znowu zaczęła mówić do tych, którzy tam stali: «To jest jeden z nich». 70 A on ponownie zaprzeczył. Po chwili ci, którzy tam stali, mówili znowu do Piotra: «Na pewno jesteś jednym z nich, jesteś także Galilejczykiem». 71 Lecz on począł się zaklinać i przysięgać: «Nie znam tego człowieka, o którym mówicie». 72 I w tej chwili kogut powtórnie zapiał. Wspomniał Piotr na słowa, które mu powiedział Jezus: «Pierwej, nim kogut dwa razy zapieje, trzy razy Mnie się wyprzesz». I wybuchnął płaczem.

  • edytowano 28 March

    Modlitwa Jezusa w Getsemani.
    Aresztowanie Jezusa , przeprowadzenie przez dolinę Cendronu w kierunku Syjonu .
    Sąd przed Sanhedrynem, zaparcie się św. Piotra, ciemnica.

    Ewangelia św Mateusza, rozdział 26
    36 Wtedy przyszedł Jezus z nimi do ogrodu, zwanego Getsemani, i rzekł do uczniów: «Usiądźcie tu, Ja tymczasem odejdę tam i będę się modlił». 37 Wziąwszy z sobą Piotra i dwóch synów Zebedeusza, począł się smucić i odczuwać trwogę. 38 Wtedy rzekł do nich: «Smutna jest moja dusza aż do śmierci; zostańcie tu i czuwajcie ze Mną!» 39 I odszedłszy nieco dalej, upadł na twarz i modlił się tymi słowami: «Ojcze mój, jeśli to możliwe, niech Mnie ominie ten kielich! Wszakże nie jak Ja chcę, ale jak Ty». 40 Potem przyszedł do uczniów i zastał ich śpiących. Rzekł więc do Piotra: «Tak, jednej godziny nie mogliście czuwać ze Mną? 41 Czuwajcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie; duch wprawdzie ochoczy, ale ciało słabe». 42 Powtórnie odszedł i tak się modlił: «Ojcze mój, jeśli nie może ominąć Mnie ten kielich, i muszę go wypić, niech się stanie wola Twoja!» 43 Potem przyszedł i znów zastał ich śpiących, bo oczy ich były senne. 44 Zostawiwszy ich, odszedł znowu i modlił się po raz trzeci, powtarzając te same słowa. 45 Potem wrócił do uczniów i rzekł do nich: «Śpicie jeszcze i odpoczywacie? A oto nadeszła godzina i Syn Człowieczy będzie wydany w ręce grzeszników. 46 Wstańcie, chodźmy! Oto blisko jest mój zdrajca».
    47 Gdy On jeszcze mówił, oto nadszedł Judasz, jeden z Dwunastu, a z nim wielka zgraja z mieczami i kijami, od arcykapłanów i starszych ludu. 48 Zdrajca zaś dał im taki znak: «Ten, którego pocałuję, to On; Jego pochwyćcie!». 49 Zaraz też przystąpił do Jezusa, mówiąc: «Witaj Rabbi!», i pocałował Go. 50 A Jezus rzekł do niego: «Przyjacielu, po coś przyszedł?» Wtedy podeszli, rzucili się na Jezusa i pochwycili Go. 51 A oto jeden z tych, którzy byli z Jezusem, wyciągnął rękę, dobył miecza i ugodziwszy sługę najwyższego kapłana odciął mu ucho. 52 Wtedy Jezus rzekł do niego: «Schowaj miecz swój do pochwy, bo wszyscy, którzy za miecz chwytają, od miecza giną. 53 Czy myślisz, że nie mógłbym poprosić Ojca mojego, a zaraz wystawiłby Mi więcej niż dwanaście zastępów aniołów? 54 Jakże więc spełnią się Pisma, że tak się stać musi?»
    55 W owej chwili Jezus rzekł do tłumów: «Wyszliście z mieczami i kijami jak na zbójcę, żeby Mnie pojmać. Codziennie zasiadałem w świątyni i nauczałem, a nie pochwyciliście Mnie. 56 Lecz stało się to wszystko, żeby się wypełniły Pisma proroków». Wtedy wszyscy uczniowie opuścili Go i uciekli.
    57 Ci zaś, którzy pochwycili Jezusa, zaprowadzili Go do najwyższego kapłana, Kajfasza, gdzie zebrali się uczeni w Piśmie i starsi18. 58 A Piotr szedł za Nim z daleka, aż do pałacu najwyższego kapłana. Wszedł tam na dziedziniec i usiadł między służbą, aby widzieć, jaki będzie wynik.
    59 Tymczasem arcykapłani i cała Wysoka Rada szukali fałszywego świadectwa przeciw Jezusowi, aby Go zgładzić. 60 Lecz nie znaleźli, jakkolwiek występowało wielu fałszywych świadków. W końcu stanęli dwaj 61 i zeznali: «On powiedział: "Mogę zburzyć przybytek Boży i w ciągu trzech dni go odbudować"». 62 Wtedy powstał najwyższy kapłan i rzekł do Niego: «Nic nie odpowiadasz na to, co oni zeznają przeciwko Tobie?» 63 Lecz Jezus milczał. A najwyższy kapłan rzekł do Niego: «Poprzysięgam Cię na Boga żywego, powiedz nam: Czy Ty jesteś Mesjasz, Syn Boży?» 64 Jezus mu odpowiedział: «Tak, Ja Nim jestem. Ale powiadam wam: Odtąd ujrzycie Syna Człowieczego, siedzącego po prawicy Wszechmocnego, i nadchodzącego na obłokach niebieskich». 65 Wtedy najwyższy kapłan rozdarł swoje szaty i rzekł: «Zbluźnił. Na cóż nam jeszcze potrzeba świadków? Oto teraz słyszeliście bluźnierstwo. 66 Co wam się zdaje?» Oni odpowiedzieli: «Winien jest śmierci». 67 Wówczas zaczęli pluć Mu w twarz i bić Go pięściami, a inni policzkowali Go 68 i szydzili: «Prorokuj nam, Mesjaszu, kto Cię uderzył?»
    69 Piotr zaś siedział zewnątrz na dziedzińcu. Podeszła do niego jedna służąca i rzekła: «I ty byłeś z Galilejczykiem Jezusem». 70 Lecz on zaprzeczył temu wobec wszystkich i rzekł: «Nie wiem, co mówisz». 71 A gdy wyszedł ku bramie, zauważyła go inna i rzekła do tych, co tam byli: «Ten był z Jezusem Nazarejczykiem». 72 I znowu zaprzeczył pod przysięgą: «Nie znam tego Człowieka». 73 Po chwili ci, którzy tam stali, zbliżyli się i rzekli do Piotra: «Na pewno i ty jesteś jednym z nich, bo i twoja mowa cię zdradza». 74 Wtedy począł się zaklinać i przysięgać: «Nie znam tego Człowieka». I w tej chwili kogut zapiał. 75 Wspomniał Piotr na słowo Jezusa, który mu powiedział: «Zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz». Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał.

  • edytowano 29 March

    Modlitwa Jezusa w Getsemani.
    Aresztowanie Jezusa , przeprowadzenie przez dolinę Cendronu w kierunku Syjonu .
    Sąd przed Sanhedrynem, zaparcie się św. Piotra, ciemnica.

    Ewangelia św Łukasza, rozdział 22
    31 Szymonie, Szymonie, oto szatan domagał się, żeby was przesiać jak pszenicę; 32 ale Ja prosiłem za tobą, żeby nie ustała twoja wiara. Ty ze swej strony utwierdzaj twoich braci». 33 On zaś rzekł: «Panie, z Tobą gotów jestem iść nawet do więzienia i na śmierć». 34 Lecz Jezus odrzekł: «Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz».
    35 I rzekł do nich: «Czy brak wam było czego, kiedy was posyłałem bez trzosa, bez torby i bez sandałów?» Oni odpowiedzieli: «Niczego». 36 «Lecz teraz - mówił dalej - kto ma trzos, niech go weźmie; tak samo torbę; a kto nie ma, niech sprzeda swój płaszcz i kupi miecz! 37 Albowiem powiadam wam: to, co jest napisane, musi się spełnić na Mnie: Zaliczony został do złoczyńców. To bowiem, co się do Mnie odnosi, dochodzi kresu». 38 Oni rzekli: «Panie, tu są dwa miecze». Odpowiedział im: «Wystarczy».
    39 Potem wyszedł i udał się, według zwyczaju, na Górę Oliwną: towarzyszyli Mu także uczniowie. 40 Gdy przyszedł na miejsce, rzekł do nich: «Módlcie się, abyście nie ulegli pokusie». 41 A sam oddalił się od nich na odległość jakby rzutu kamieniem, upadł na kolana i modlił się 42 tymi słowami: «Ojcze, jeśli chcesz, zabierz ode Mnie ten kielich! Jednak nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie!» 43 Wtedy ukazał Mu się anioł z nieba i umacniał Go. 44 Pogrążony w udręce jeszcze usilniej się modlił, a Jego pot był jak gęste krople krwi, sączące się na ziemię. 45 Gdy wstał od modlitwy i przyszedł do uczniów, zastał ich śpiących ze smutku. 46 Rzekł do nich: «Czemu śpicie? Wstańcie i módlcie się, abyście nie ulegli pokusie».
    47 Gdy On jeszcze mówił, oto zjawił się tłum. A jeden z Dwunastu, imieniem Judasz, szedł na ich czele i zbliżył się do Jezusa, aby Go pocałować. 48 Jezus mu rzekł: «Judaszu, pocałunkiem wydajesz Syna Człowieczego?» 49 Towarzysze Jezusa widząc, na co się zanosi, zapytali: «Panie, czy mamy uderzyć mieczem?» 50 I któryś z nich uderzył sługę najwyższego kapłana i odciął mu prawe ucho. 51 Lecz Jezus odpowiedział: «Przestańcie, dosyć!» I dotknąwszy ucha, uzdrowił go. 52 Do arcykapłanów zaś, dowódcy straży świątynnej i starszych, którzy wyszli przeciw Niemu, Jezus rzekł: «Wyszliście z mieczami i kijami jak na zbójcę? 53 Gdy codziennie bywałem u was w świątyni, nie podnieśliście rąk na Mnie, lecz to jest wasza godzina i panowanie ciemności».
    54 Schwycili Go więc, poprowadzili i zawiedli do domu najwyższego kapłana. A Piotr szedł z daleka. 55 Gdy rozniecili ogień na środku dziedzińca i zasiedli wkoło, Piotr usiadł także między nimi. 56 A jakaś służąca, zobaczywszy go siedzącego przy ogniu, przyjrzała mu się uważnie i rzekła: «I ten był razem z Nim». 57 Lecz on zaprzeczył temu, mówiąc: «Nie znam Go, kobieto». 58 Po chwili zobaczył go ktoś inny i rzekł: «I ty jesteś jednym z nich». Piotr odrzekł: «Człowieku, nie jestem». 59 Po upływie prawie godziny jeszcze ktoś inny począł zawzięcie twierdzić: «Na pewno i ten był razem z Nim; jest przecież Galilejczykiem». 60 Piotr zaś rzekł: «Człowieku, nie wiem, co mówisz». I w tej chwili, gdy on jeszcze mówił, kogut zapiał. 61 A Pan obrócił się i spojrzał na Piotra. Wspomniał Piotr na słowo Pana, jak mu powiedział: «Dziś, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz». 62 Wyszedł na zewnątrz i gorzko zapłakał.
    63 Tymczasem ludzie, którzy pilnowali Jezusa, naigrawali się z Niego i bili Go. 64 Zasłaniali Mu oczy i pytali: «Prorokuj, kto Cię uderzył». 65 Wiele też innych obelg miotali przeciw Niemu.
    66 Skoro dzień nastał, zebrała się starszyzna ludu, arcykapłani i uczeni w Piśmie i kazali przyprowadzić Go przed swoją Radę. 67 Rzekli: «Jeśli Ty jesteś Mesjasz, powiedz nam!» On im odrzekł: «Jeśli wam powiem, nie uwierzycie Mi, 68 i jeśli was zapytam, nie dacie Mi odpowiedzi. 69 Lecz odtąd Syn Człowieczy siedzieć będzie po prawej stronie Wszechmocy Bożej». 70 Zawołali wszyscy: «Więc Ty jesteś Synem Bożym?» Odpowiedział im: «Tak. Jestem Nim». 71 A oni zawołali: «Na co nam jeszcze potrzeba świadectwa? Sami przecież słyszeliśmy z ust Jego».

    Ewangelia św Jana, rozdział 18
    1 To powiedziawszy Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. 2 Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. 3 Judasz, otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. 4 A Jezus wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich: «Kogo szukacie?» 5 Odpowiedzieli Mu: «Jezusa z Nazaretu». Rzekł do nich Jezus: «Ja jestem». Również i Judasz, który Go wydał, stał między nimi. 6 Skoro więc rzekł do nich: «Ja jestem», cofnęli się i upadli na ziemię. 7 Powtórnie ich zapytał: «Kogo szukacie?» Oni zaś powiedzieli: «Jezusa z Nazaretu». 8 Jezus odrzekł: «Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść!» 9 Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: «Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś». 10 Wówczas Szymon Piotr, mając przy sobie miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. 11 Na to rzekł Jezus do Piotra: «Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam pić kielicha, który Mi podał Ojciec?»
    12 Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go 13 i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. 14 Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że warto, aby jeden człowiek zginął za naród.
    15 A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem8. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec arcykapłana, 16 podczas gdy Piotr zatrzymał się przed bramą na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną i wprowadził Piotra do środka. 17 A służąca odźwierna rzekła do Piotra: «Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka?» On odpowiedział: «Nie jestem». 18 A ponieważ było zimno, strażnicy i słudzy rozpaliwszy ognisko stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się [przy ogniu].
    19 Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. 20 Jezus mu odpowiedział: «Ja przemawiałem jawnie przed światem. Uczyłem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie uczyłem niczego. 21 Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Oto oni wiedzą, co powiedziałem». 22 Gdy to powiedział, jeden ze sług obok stojących spoliczkował Jezusa, mówiąc: «Tak odpowiadasz arcykapłanowi?» 23 Odrzekł mu Jezus: «Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz?» 24 Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
    25 A Szymon Piotr stał i grzał się [przy ogniu]. Powiedzieli wówczas do niego: «Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów?» On zaprzeczył mówiąc: «Nie jestem». 26 Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł: «Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie?» 27 Piotr znowu zaprzeczył i natychmiast kogut zapiał.

  • edytowano 29 March

    Kościół Narodów w Getsemani










    kaplica ufundowana przez Polaków







    Grota w Getsemani gdzie czuwali (i spali) uczniowie




    Dolina Cedronu

    Grób Absaloma (choć dekoracje wskazują na okres hellenistyczny)

    Grób Zachariasza (ten z wysokim dachem) i obok grób Benei Hezira z wieloma grotami grzebalnymi

    Szerszy widok na dolinę Cedronu i część Góry Oliwnej

    Grób córki faraona, która była żoną Salomona w południowej częsci doliny Cedronu
    (bardzo stary, co potwierdzili naukowcy, na pewno z okresu Judy)

    Cały czas prowadzone wykopaliska na terenie Ofelu - w Mieście Dawida.

    Kościół Il Gallikantu w rejonie domu Kajfasza (blisko styku dolin Cedronu i Gehiny)




    Dolny kościół Il Gallikantu, pod nim są jeszcze groty



    Zachowana droga z czasów Pana Jezusa, po której musiał iść podczas prowadzenia po aresztowaniu w Getsemani
    (na nawet częściej chodzić bo to droga - częściowo schody - prowadząca z doliny Cedronu na wzgórze Syjonu gdzie poza domami kapłanów, mieścił się także Wieczernik)

    Kur zapiał

    Groty pod kościołem Il Gallikantu z miejscem uznawanym za ciemnicę (więzienie Jezusa)


    Wieczernik ormiański (zbudowany przez syryjczyków), blisko ormiańskiego kościoła.

    Kościół św. Marka, ormiański (akurat prowadzono tam prace konserwatorskie)



    Wieczernik
    W konstrukcji zabudowy, gdzie mieści sie "sala na górze" na wzgórzu Syjon, znajdują się na pewno elementy z IV wieku.
    Zabudowa ta została zniszczona w IX lub X wieku.
    Krzyżowcy po zdobyciu Jerozolimy w 1099 roku odbudowali Wieczernik i zbudowali symboliczny grób Dawida.
    Na poczatku XIV wieku z fundacji króla Salamanki Wieczernik ponownie odbudowano (stąd tam takie a nie inne sklepienia).
    Po ponownym przejęciu Jerozolimy przez muzułmanów na chrzescijan i pielrzymów nałożono różne obciążenia , min. przy każdym wejściu i wyjściu z Bazyliki Grobu Pańskiego trzeba było uiścić opłatę.
    W tym czasie Wieczernik był pozostawiony w opiece Syryjczykom, którzy nie dali rady finansowo go utrzymać i przenieśli symbolicznie Wieczernik do zabudowy kościoła św. Marka.
    Opuszczony Wieczernik w XIV wieku przejęli muzułamanie i zamienili go na meczet.
    Całą zabudowę Wieczernika przejęli Żydzi w 1968 roku.
    Po wizycie jana Pawła II w Izraelu (2000 rok) muzułmanie symbolicznie oddali Wieczernik chrześcijanom, mimo że już nim nie dysponowali. Papież zaproponował Żydom oddanie katedry w Kordobie w zamian za Wieczernik, ale ta propozycja nie wzbudziła zainteresowania.
    Wokół Wieczernika zlokalizowane są szkoły rabiniackie - jeshiwy (ze względu na symboliczny grób Dawida, który Żydzi traktują jak oryginalny) i dlatego wewnatrz Wieczernika nie może być sprawowana liturgia chrześcijańska a także chrześcijanie nie mogą się modlić. Ostatni zakaz można obejść cichą/przyciszoną modlitwą lub w myślach, bo Żydzi reagują zazwyczaj na głośną modlitwę.

  • edytowano 29 March

    Proces Pana Jezusa

    Ewangelia św Marka , rozdział 15
    1 Zaraz wczesnym rankiem arcykapłani wraz ze starszymi i uczonymi w Piśmie i cała Wysoka Rada powzięli uchwałę. Kazali Jezusa związanego odprowadzić i wydali Go Piłatowi. 2 Piłat zapytał Go: «Czy Ty jesteś królem żydowskim?» Odpowiedział mu: «Tak, Ja nim jestem». 3 Arcykapłani zaś oskarżali Go o wiele rzeczy. 4 Piłat ponownie Go zapytał: «Nic nie odpowiadasz? Zważ, o jakie rzeczy Cię oskarżają». 5 Lecz Jezus nic już nie odpowiedział, tak że Piłat się dziwił.
    6 Na każde zaś święto miał zwyczaj uwalniać im jednego więźnia, którego żądali. 7 A był tam jeden, zwany Barabaszem, uwięziony z buntownikami, którzy w rozruchu popełnili zabójstwo. 8 Tłum przyszedł i zaczął domagać się tego, co zawsze im czynił. 9 Piłat im odpowiedział: «Jeśli chcecie, uwolnię wam Króla Żydowskiego?» 10 Wiedział bowiem, że arcykapłani wydali Go przez zawiść. 11 Lecz arcykapłani podburzyli tłum, żeby uwolnił im raczej Barabasza. 12 Piłat ponownie ich zapytał: «Cóż więc mam uczynić z tym, którego nazywacie Królem Żydowskim?» 13 Odpowiedzieli mu krzykiem: «Ukrzyżuj Go!» 14 Piłat odparł: «Cóż więc złego uczynił?» Lecz oni jeszcze głośniej krzyczeli: «Ukrzyżuj Go!» 15 Wtedy Piłat, chcąc zadowolić tłum, uwolnił Barabasza, Jezusa zaś kazał ubiczować i wydał na ukrzyżowanie.
    16 Żołnierze zaprowadzili Go na wewnętrzny dziedziniec, czyli pretorium, i zwołali całą kohortę. 17 Ubrali Go w purpurę i uplótłszy wieniec z ciernia włożyli Mu na głowę. 18 I zaczęli Go pozdrawiać: «Witaj, Królu Żydowski!» 19 Przy tym bili Go trzciną po głowie, pluli na Niego i przyklękając oddawali Mu hołd. 20 A gdy Go wyszydzili, zdjęli z Niego purpurę i włożyli na Niego własne Jego szaty. Następnie wyprowadzili Go, aby Go ukrzyżować.

    Ewangelia św Mateusza , rozdział 27
    11 Jezusa zaś stawiono przed namiestnikiem. Namiestnik zadał Mu pytanie: «Czy Ty jesteś królem żydowskim?» Jezus odpowiedział: «Tak, Ja nim jestem». 12 A gdy Go oskarżali arcykapłani i starsi, nic nie odpowiadał. 13 Wtedy zapytał Go Piłat: «Nie słyszysz, jak wiele zeznają przeciw Tobie?» 14 On jednak nie odpowiedział mu na żadne pytanie, tak że namiestnik bardzo się dziwił.
    15 A był zwyczaj, że na każde święto namiestnik uwalniał jednego więźnia, którego chcieli. 16 Trzymano zaś wtedy znacznego więźnia, imieniem Barabasz. 17 Gdy się więc zebrali, spytał ich Piłat: «Którego chcecie, żebym wam uwolnił, Barabasza czy Jezusa, zwanego Mesjaszem?» 18 Wiedział bowiem, że przez zawiść Go wydali. 19 A gdy on odbywał przewód sądowy, żona jego przysłała mu ostrzeżenie: «Nie miej nic do czynienia z tym Sprawiedliwym, bo dzisiaj we śnie wiele nacierpiałam się z Jego powodu». 20 Tymczasem arcykapłani i starsi namówili tłumy, żeby prosiły o Barabasza, a domagały się śmierci Jezusa. 21 Pytał ich namiestnik: «Którego z tych dwóch chcecie, żebym wam uwolnił?» Odpowiedzieli: «Barabasza». 22 Rzekł do nich Piłat: «Cóż więc mam uczynić z Jezusem, którego nazywają Mesjaszem?» Zawołali wszyscy: «Na krzyż z Nim!» 23 Namiestnik odpowiedział: «Cóż właściwie złego uczynił?» Lecz oni jeszcze głośniej krzyczeli: «Na krzyż z Nim!» 24 Piłat widząc, że nic nie osiąga, a wzburzenie raczej wzrasta, wziął wodę i umył ręce wobec tłumu, mówiąc: «Nie jestem winny krwi tego Sprawiedliwego. To wasza rzecz». 25 A cały lud zawołał: «Krew Jego na nas i na dzieci nasze».
    26 Wówczas uwolnił im Barabasza, a Jezusa kazał ubiczować10 i wydał na ukrzyżowanie.
    27 Wtedy żołnierze namiestnika zabrali Jezusa z sobą do pretorium i zgromadzili koło Niego całą kohortę. 28 Rozebrali Go z szat i narzucili na Niego płaszcz szkarłatny. 29 Uplótłszy wieniec z ciernia włożyli Mu na głowę, a do prawej ręki dali Mu trzcinę. Potem przyklękali przed Nim i szydzili z Niego, mówiąc: «Witaj, Królu Żydowski!» 30 Przy tym pluli na Niego, brali trzcinę i bili Go po głowie. 31 A gdy Go wyszydzili, zdjęli z Niego płaszcz, włożyli na Niego własne Jego szaty i odprowadzili Go na ukrzyżowanie.

    Ewangelia św Łukasza , rozdział 23
    1 Teraz całe ich zgromadzenie powstało i poprowadzili Go przed Piłata. 2 Tam zaczęli oskarżać Go: «Stwierdziliśmy, że ten człowiek podburza nasz naród, że odwodzi od płacenia podatków Cezarowi i że siebie podaje za Mesjasza - Króla». 3 Piłat zapytał Go: «Czy Ty jesteś Królem żydowskim?» Jezus odpowiedział mu: «Tak, Ja Nim jestem». 4 Piłat więc oświadczył arcykapłanom i tłumom: «Nie znajduję żadnej winy w tym człowieku». 5 Lecz oni nastawali i mówili: «Podburza lud, szerząc swą naukę po całej Judei, od Galilei, gdzie rozpoczął, aż dotąd». 6 Gdy Piłat to usłyszał, zapytał, czy człowiek ten jest Galilejczykiem. 7 A gdy się upewnił, że jest spod władzy Heroda, odesłał Go do Heroda, który w tych dniach również przebywał w Jerozolimie.
    8 Na widok Jezusa Herod bardzo się ucieszył. Od dawna bowiem chciał Go ujrzeć, ponieważ słyszał o Nim i spodziewał się, że zobaczy jaki znak, zdziałany przez Niego. 9 Zasypał Go też wieloma pytaniami, lecz Jezus nic mu nie odpowiedział. 10 Arcykapłani zaś i uczeni w Piśmie stali i gwałtownie Go oskarżali. 11 Wówczas wzgardził Nim Herod wraz ze swoją strażą; na pośmiewisko kazał ubrać Go w lśniący płaszcz i odesłał do Piłata. 12 W tym dniu Herod i Piłat stali się przyjaciółmi. Przedtem bowiem żyli z sobą w nieprzyjaźni.
    13 Piłat więc kazał zwołać arcykapłanów, członków Wysokiej Rady oraz lud 14 i rzekł do nich: «Przywiedliście mi tego człowieka pod zarzutem, że podburza lud. Otóż ja przesłuchałem Go wobec was i nie znalazłem w Nim żadnej winy w sprawach, o które Go oskarżacie. 15 Ani też Herod - bo odesłał Go do nas; a oto nie popełnił On nic godnego śmierci. 16 Każę Go więc wychłostać i uwolnię».
    17 A był obowiązany uwalniać im jednego na święta . 18 Zawołali więc wszyscy razem: «Strać Tego, a uwolnij nam Barabasza!» 19 Był on wtrącony do więzienia za jakiś rozruch powstały w mieście i za zabójstwo. 20 Piłat, chcąc uwolnić Jezusa, ponownie przemówił do nich. 21 Lecz oni wołali: «Ukrzyżuj, ukrzyżuj Go!» 22 Zapytał ich po raz trzeci: «Cóż On złego uczynił? Nie znalazłem w Nim nic zasługującego na śmierć. Każę Go więc wychłostać i uwolnię». 23 Lecz oni nalegali z wielkim wrzaskiem, domagając się, aby Go ukrzyżowano; i wzmagały się ich krzyki. 24 Piłat więc zawyrokował, żeby ich żądanie zostało spełnione. 25 Uwolnił im tego, którego się domagali, a który za rozruch i zabójstwo był wtrącony do więzienia; Jezusa zaś zdał na ich wolę.

  • edytowano 29 March

    Proces Pana Jezusa

    Ewangelia św Jana, rozdział 18
    28 Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać, lecz aby móc spożyć Paschę. 29 Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł: «Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi?» 30 W odpowiedzi rzekli do niego: «Gdyby to nie był złoczyńca, nie wydalibyśmy Go tobie». 31 Piłat więc rzekł do nich: «Weźcie Go wy i osądźcie według swojego prawa!» Odpowiedzieli mu Żydzi: «Nam nie wolno nikogo zabić». 32 Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.
    33 Wtedy powtórnie wszedł Piłat do pretorium, a przywoławszy Jezusa rzekł do Niego: «Czy Ty jesteś Królem Żydowskim?» 34 Jezus odpowiedział: «Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie?» 35 Piłat odparł: «Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Coś uczynił?» 36 Odpowiedział Jezus: «Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd». 37 Piłat zatem powiedział do Niego: «A więc jesteś królem?» Odpowiedział Jezus: «Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie14. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu». 38 Rzekł do Niego Piłat: «Cóż to jest prawda?» To powiedziawszy wyszedł powtórnie do Żydów i rzekł do nich: «Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. 39 Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego [więźnia]. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił Króla Żydowskiego?» 40 Oni zaś powtórnie zawołali: «Nie tego, lecz Barabasza!» A Barabasz był zbrodniarzem.

    Ewangelia św Jana, rozdział 19
    1 Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. 2 A żołnierze uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. 3 Potem podchodzili do Niego i mówili: «Witaj, Królu Żydowski!» I policzkowali Go. 4 A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: «Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy». 5 Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: «Oto Człowiek». 6 Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali: «Ukrzyżuj! Ukrzyżuj!» Rzekł do nich Piłat: «Weźcie Go i sami ukrzyżujcie! Ja bowiem nie znajduję w Nim winy». 7 Odpowiedzieli mu Żydzi: «My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym».
    8 Gdy Piłat usłyszał te słowa, uląkł się jeszcze bardziej. 9 Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa: «Skąd Ty jesteś?» Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. 10 Rzekł więc Piłat do Niego: «Nie chcesz mówić ze mną? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzą Ciebie ukrzyżować?» 11 Jezus odpowiedział: «Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie». 12 Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali: «Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem Cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się Cezarowi».
    13 Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Lithostrotos, po hebrajsku Gabbata. 14 Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów: «Oto król wasz!» 15 4 A oni krzyczeli: «Precz! Precz! Ukrzyżuj Go!» Piłat rzekł do nich: «Czyż króla waszego mam ukrzyżować?» Odpowiedzieli arcykapłani: «Poza Cezarem nie mamy króla». 16 Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano.

    Obraz pokazujacy `wyszydzanie "Króla Żydowskiego" (chyba z XVII w), zawieszony w Bazylice Grobu Pańskiego blisko kaplicy Longinusa

    Kościół (kaplica) Skazania na terenie franciszkańskiej kustorii przy Via Dolorosa

    Część franciszkańskiej Kustorii Ziemi Świetej w miejscu gdzie tradycyjnie lokalizuje się Lithostrotos

  • Droga krzyżowa. Ukrzyżowanie i śmierć Jezusa na Golgocie.

    Ewangelia św. Marka, rozdział 15
    Następnie wyprowadzili Go, aby Go ukrzyżować. 21 I przymusili niejakiego Szymona z Cyreny, ojca Aleksandra i Rufusa5, który wracając z pola właśnie przechodził, żeby niósł krzyż Jego. 22 Przyprowadzili Go na miejsce Golgota, to znaczy miejsce Czaszki.
    23 Tam dawali Mu wino zaprawione mirrą, lecz On nie przyjął. 24 Ukrzyżowali Go i rozdzielili między siebie Jego szaty, rzucając o nie losy, co który miał zabrać. 25 A była godzina trzecia7, gdy Go ukrzyżowali. 26 Był też napis z podaniem Jego winy, tak ułożony: «Król Żydowski». 27 Razem z Nim ukrzyżowali dwóch złoczyńców, jednego po prawej, drugiego po lewej Jego stronie. 28 Tak wypełniło się słowo Pisma: W poczet złoczyńców został zaliczony.
    29 Ci zaś, którzy przechodzili obok, przeklinali Go, potrząsali głowami, mówiąc: «Ej, Ty, który burzysz przybytek i w trzech dniach go odbudowujesz, 30 zejdź z krzyża i wybaw samego siebie!» 31 Podobnie arcykapłani wraz z uczonymi w Piśmie drwili między sobą i mówili: «Innych wybawiał, siebie nie może wybawić. 32 Mesjasz, król Izraela, niechże teraz zejdzie z krzyża, żebyśmy widzieli i uwierzyli». Lżyli Go także ci, którzy byli z Nim ukrzyżowani.
    33 A gdy nadeszła godzina szósta, mrok ogarnął całą ziemię aż do godziny dziewiątej. 34 O godzinie dziewiątej Jezus zawołał donośnym głosem: «Eloi, Eloi, lema sabachthani», to znaczy: Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił?11 35 Niektórzy ze stojących obok, słysząc to, mówili: «Patrz, woła Eliasza». 36 Ktoś pobiegł i napełniwszy gąbkę octem, włożył na trzcinę i dawał Mu pić, mówiąc: «Poczekajcie, zobaczymy, czy przyjdzie Eliasz, żeby Go zdjąć [z krzyża]». 37 Lecz Jezus zawołał donośnym głosem i oddał ducha.

    Ewangelia św. Mateusza, rozdział 27
    31 A gdy Go wyszydzili, zdjęli z Niego płaszcz, włożyli na Niego własne Jego szaty i odprowadzili Go na ukrzyżowanie.
    32 Wychodząc spotkali pewnego człowieka z Cyreny, imieniem Szymon. Tego przymusili, żeby niósł krzyż Jego. 33 Gdy przyszli na miejsce zwane Golgotą, to znaczy Miejscem Czaszki, 34 dali Mu pić wino zaprawione goryczą. Skosztował, ale nie chciał pić.
    35 Gdy Go ukrzyżowali, rozdzielili między siebie Jego szaty, rzucając o nie losy. 36 I siedząc, tam Go pilnowali. 37 A nad głową Jego umieścili napis z podaniem Jego winy: «To jest Jezus, Król Żydowski». 38 Wtedy też ukrzyżowano z Nim dwóch złoczyńców, jednego po prawej, drugiego po lewej stronie.
    39 Ci zaś, którzy przechodzili obok, przeklinali Go i potrząsali głowami, 40 mówiąc: «Ty, który burzysz przybytek i w trzech dniach go odbudowujesz, wybaw sam siebie; jeśli jesteś Synem Bożym, zejdź z krzyża!» 41 Podobnie arcykapłani z uczonymi w Piśmie i starszymi, szydząc, powtarzali: 42 «Innych wybawiał, siebie nie może wybawić. Jest królem Izraela: niechże teraz zejdzie z krzyża, a uwierzymy w Niego. 43 Zaufał Bogu: niechże Go teraz wybawi, jeśli Go miłuje16. Przecież powiedział: "Jestem Synem Bożym"». 44 Tak samo lżyli Go i złoczyńcy, którzy byli z Nim ukrzyżowani.
    45 Od godziny szóstej mrok ogarnął całą ziemię, aż do godziny dziewiątej. 46 Około godziny dziewiątej Jezus zawołał donośnym głosem: «Eli, Eli, lema sabachthani?»19, to znaczy Boże mój, Boże mój, czemuś Mnie opuścił? 47 Słysząc to, niektórzy ze stojących tam mówili: «On Eliasza woła». 48 Zaraz też jeden z nich pobiegł i wziąwszy gąbkę, napełnił ją octem, włożył na trzcinę i dawał Mu pić. 49 Lecz inni mówili: «Poczekaj! Zobaczymy, czy przyjdzie Eliasz, aby Go wybawić». 50 A Jezus raz jeszcze zawołał donośnym głosem i wyzionął ducha.

    Ewangelia św. Łukasza, rozdział 23
    26 Gdy Go wyprowadzili, zatrzymali niejakiego Szymona z Cyreny, który wracał z pola, i włożyli na niego krzyż, aby go niósł za Jezusem.
    27 A szło za Nim mnóstwo ludu, także kobiet, które zawodziły i płakały nad Nim. 28 Lecz Jezus zwrócił się do nich i rzekł: «Córki jerozolimskie, nie płaczcie nade Mną; płaczcie raczej nad sobą i nad waszymi dziećmi! 29 Oto bowiem przyjdą dni, kiedy mówić będą: "Szczęśliwe niepłodne łona, które nie rodziły, i piersi, które nie karmiły". 30 Wtedy zaczną wołać do gór: Padnijcie na nas; a do pagórków: Przykryjcie nas! 31 Bo jeśli z zielonym drzewem to czynią, cóż się stanie z suchym?»
    32 Przyprowadzono też dwóch innych - złoczyńców, aby ich z Nim stracić.
    33 Gdy przyszli na miejsce, zwane «Czaszką», ukrzyżowali tam Jego i złoczyńców, jednego po prawej, drugiego po lewej Jego stronie. 34 Lecz Jezus mówił: «Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią». Potem rozdzielili między siebie Jego szaty, rzucając losy.
    35 A lud stał i patrzył. Lecz członkowie Wysokiej Rady drwiąco mówili: «Innych wybawiał, niechże teraz siebie wybawi, jeśli On jest Mesjaszem, Wybrańcem Bożym». 36 Szydzili z Niego i żołnierze; podchodzili do Niego i podawali Mu ocet, 37 mówiąc: «Jeśli Ty jesteś królem żydowskim, wybaw sam siebie».
    38 Był także nad Nim napis w języku greckim, łacińskim i hebrajskim: «To jest Król Żydowski».
    39 Jeden ze złoczyńców, których [tam] powieszono, urągał Mu: «Czy Ty nie jesteś Mesjaszem? Wybaw więc siebie i nas». 40 Lecz drugi, karcąc go, rzekł: «Ty nawet Boga się nie boisz, chociaż tę samą karę ponosisz? 41 My przecież - sprawiedliwie, odbieramy bowiem słuszną karę za nasze uczynki, ale On nic złego nie uczynił». 42 I dodał: «Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa». 43 Jezus mu odpowiedział: «Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju».
    44 Było już około godziny szóstej i mrok ogarnął całą ziemię aż do godziny dziewiątej. 45 Słońce się zaćmiło i zasłona przybytku rozdarła się przez środek. 46 Wtedy Jezus zawołał donośnym głosem: Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego. Po tych słowach wyzionął ducha.
    47 Na widok tego, co się działo, setnik oddał chwałę Bogu i mówił: «Istotnie, człowiek ten był sprawiedliwy». 48 Wszystkie też tłumy, które zbiegły się na to widowisko, gdy zobaczyły, co się działo, wracały bijąc się w piersi. 49 Wszyscy Jego znajomi stali z daleka; a również niewiasty, które Mu towarzyszyły od Galilei, przypatrywały się temu.

  • edytowano 29 March

    Droga krzyżowa. Ukrzyżowanie i śmierć Jezusa na Golgocie.

    Ewangelia św. Jana, rozdział 19
    Zabrali zatem Jezusa. 17 A On sam dźwigając krzyż wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. 18 Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. 19 Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: «Jezus Nazarejczyk, Król Żydowski». 20 Ten napis czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. 21 Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata: «Nie pisz: Król Żydowski, ale że On powiedział: Jestem Królem Żydowskim». 22 Odparł Piłat: «Com napisał, napisałem».
    23 Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. 24 Mówili więc między sobą: «Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć». Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie szaty, a los rzucili o moją suknię7. To właśnie uczynili żołnierze.
    25 A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. 26 Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». 27 Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.
    28 Potem Jezus świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł: «Pragnę». 29 Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę pełną octu i do ust Mu podano. 30 A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: «Wykonało się!» I skłoniwszy głowę oddał ducha.
    31 Ponieważ był to dzień Przygotowania, aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, aby ukrzyżowanym połamano golenie14 i usunięto ich ciała. 32 Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. 33 Lecz gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, 34 tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok i natychmiast wypłynęła krew i woda. 35 Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. 36 Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kość jego nie będzie złamana. 37 I znowu na innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebili.


  • edytowano 29 March

    Złożenie do grobu ciała Pana Jezusa

    Ewangelia św. Marka, rozdział 15
    38 A zasłona przybytku rozdarła się na dwoje, z góry na dół. 39 Setnik zaś, który stał naprzeciw, widząc, że w ten sposób oddał ducha, rzekł: «Prawdziwie, ten człowiek był Synem Bożym».
    40 Były tam również niewiasty, które przypatrywały się z daleka, między nimi Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba Mniejszego i Józefa, i Salome. 41 Kiedy przebywał w Galilei, one towarzyszyły Mu i usługiwały. I było wiele innych, które razem z Nim przyszły do Jerozolimy.
    42 Pod wieczór już, ponieważ było Przygotowanie, czyli dzień przed szabatem, 43 przyszedł Józef z Arymatei, poważny członek Rady, który również wyczekiwał królestwa Bożego. Śmiało udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. 44 Piłat zdziwił się, że już skonał. Kazał przywołać setnika i pytał go, czy już dawno umarł. 45 Upewniony przez setnika, podarował ciało Józefowi. 46 Ten kupił płótno, zdjął Jezusa [z krzyża], owinął w płótno i złożył w grobie, który wykuty był w skale. Przed wejście do grobu zatoczył kamień. 47 A Maria Magdalena i Maria, matka Józefa, przyglądały się, gdzie Go złożono.

    Ewangelia św. Mateusza, rozdział 27
    51 A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na dół; ziemia zadrżała i skały zaczęły pękać. 52 Groby się otworzyły i wiele ciał Świętych, którzy umarli, powstało. 53 I wyszedłszy z grobów po Jego zmartwychwstaniu, weszli oni do Miasta Świętego i ukazali się wielu.
    54 Setnik zaś i jego ludzie, którzy odbywali straż przy Jezusie, widząc trzęsienie ziemi i to, co się działo, zlękli się bardzo i mówili: «Prawdziwie, Ten był Synem Bożym».
    55 Było tam również wiele niewiast, które przypatrywały się z daleka. Szły one za Jezusem z Galilei i usługiwały Mu. 56 Między nimi były: Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa, oraz matka synów Zebedeusza.
    57 Pod wieczór przyszedł zamożny człowiek z Arymatei, imieniem Józef, który też był uczniem Jezusa. 58 On udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. Wówczas Piłat kazał je wydać. 59 Józef zabrał ciało, owinął je w czyste płótno 60 i złożył w swoim nowym grobie, który kazał wykuć w skale. Przed wejściem do grobu zatoczył duży kamień i odszedł. 61 Lecz Maria Magdalena i druga Maria pozostały tam, siedząc naprzeciw grobu.
    62 Nazajutrz, to znaczy po dniu Przygotowania, zebrali się arcykapłani i faryzeusze u Piłata 63 i oznajmili: «Panie, przypomnieliśmy sobie, że ów oszust powiedział jeszcze za życia: "Po trzech dniach powstanę". 64 Każ więc zabezpieczyć grób aż do trzeciego dnia, żeby przypadkiem nie przyszli jego uczniowie, nie wykradli Go i nie powiedzieli ludowi: "Powstał z martwych". I będzie ostatnie oszustwo gorsze niż pierwsze». 65 Rzekł im Piłat: «Macie straż: idźcie, zabezpieczcie grób, jak umiecie». 66 Oni poszli i zabezpieczyli grób opieczętowując kamień i stawiając straż.

    Ewangelia św. Łukasza, rozdział 23
    50 Był tam człowiek dobry i sprawiedliwy, imieniem Józef, członek Wysokiej Rady. 51 Nie przystał on na ich uchwałę i postępowanie. Był z miasta żydowskiego Arymatei, i oczekiwał królestwa Bożego. 52 On to udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. 53 Zdjął je z krzyża, owinął w płótno i złożył w grobie, wykutym w skale, w którym nikt jeszcze nie był pochowany. 54 Był to dzień Przygotowania i szabat się rozjaśniał.
    55 Były przy tym niewiasty, które z Nim przyszły z Galilei. Obejrzały grób i w jaki sposób zostało złożone ciało Jezusa. 56 Po powrocie przygotowały wonności i olejki; lecz zgodnie z przykazaniem zachowały spoczynek szabatu.

    Ewangelia św. Jana, rozdział 19
    38 Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. 39 Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa w nocy, i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. 40 Zabrali więc ciało Jezusa i obwiązali je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania. 41 A na miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. 42 Tam to więc, ze względu na żydowski dzień Przygotowania, złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.

  • edytowano 29 March

    wiersze Brandstaettera o męce Pana Jezusa


  • edytowano 30 March

    Pozostałości zabudowy starożytnej w rejonie Twierdzy Antonia , znajdujące się obecnie na obszarze Klasztoru sióstr Syjonu i Kustorii franciszkańskiej.



  • edytowano 30 March

    Kaplica "Cierniem Ukoronowanie".

    Kaplice/ kościólki obrządków wschodnich zlokalizowane po wschodniej stronie Bazyliki Grobu Pańskiego.

  • edytowano 30 March

    Południowa fasada Bazyliki Grobu Pańskiego w kształcie jaki nadali krzyżowcy .



  • edytowano 30 March

    Wejście do Bazyliki Grobu Pańskiego.
    To tutaj co wieczór odbywa się ceremoniał zamykania drzwi Bazyliki, przydługawy ale socjologicznie ciekawy.
    W nocy w Bazylice musza nocowac przedstawiciele wszystkich denominacji/kościołów które użytkują kaplice wewnatrz.

    Mozaikowa dekoracja sklepienia katolickiej kaplicy Przybicia do Krzyża / Ukrzyżowania (XII stacja drogi krzyżowej) zlokalizowanej na górnym poziomie Kalwarii po prawej stronie kaplicy Kalwarii.

    Kaplica Kalwarii administrowana przez prawosławnych (ortodoksyjnych Greków) . Znajduje się na górnym poziomie Kalwarii i trzeba do niej wejśc po stromych schodach.



    Kamień namaszczenia ułożony na osi wejścia do Bazyliki przez krzyżowców w XIII wieku w celu upamietnienia zdjęcia ciała Jezusa z Krzyża i pośpiesznego namaszczenia bez obmycia. Jest to replika z 1810 roku czczona głównie przez prawosławnych.


  • edytowano 30 March

    Można powiedziec , że w tym miejscu tak na prawdę nic się nie zmieniło od 2000 lat.

    Tak wygladało wejście do Grobu Pańskiego w 2023 roku.

    Detal kamiennej obudowy Edykuli.

    Zawsze na mnie robiły wrażenie lampki zawieszone w Przedsionku Anioła

    Relikt kamienia zakrywającego Grób ustawiony po środku cisnego Przedsionku Anioła. Jak nie jest to pozostałośc kamienia na którym siedział Anioł w Niedzielę Zmartwychwstania, to jest to fragment zapewne oryginalnej konstrukcji Grobu, czyli skały w której był wykuty.

    Edykuła jest otwierana przez prawosławnych duchownych i oni tez pilnują/nadzorują ruch pielgrzymów chcących pomodlić się przy ławie na której było złożone ciało Jezusa. To od ich humoru zależy czy będziesz mógł dłużej czy krócej klęczeć w Grobie.

    Obudowa architektoniczna Grobu czyli Edykuła jest z 1810 roku, kiedy remontowano Bazylikę po pożarze, natomiast kolumny w rotundzie są z czasów Konstantyna Wielkiego czyli z 2 ćwierci IV wieku.

    Podniebienie kopuły nad rotundą zostało wyremontowane z okazji roku jubileuszowego 2000. Uznano to za wielki sukces nie ze względów technicznych a ze względów organizacyjno - społecznych związanych z status quo.

  • edytowano 30 March

    Kaplica poświecona grobowi Adama z pokazaną za szklanymi przegrodami skałą, która spękała podczas trzęsienia ziemi jakie nastąpiło po ukrzyżowaniu Jezusa.

    Wejście do kaplicy Logninusa, zwyczajowo zwanej też więzieniem Jezusa.


    Podziemna kaplica św. Heleny będąca w administracji Ormian. W kaplicy znajdują się dwa ołtarze.
    Po prawej stronie głownego ołtarza jest zejście do cysterny, gdzie odnaleziono (dzięki przybitej tabliczce z napisem) Krzyż na którym zmarł Jezus.

    Kaplica św. Heleny , północna ściana kaplicy zbudowana w 2 ćwierci IV w i mimo burzliwej historii Bazyliki - zachowana w całości.

    Kaplica św. Heleny, zejście do cysterny/groty gdzie odnaleziono Krzyż.

    A tu taka konstrukcja Katholikonu widziana z Golgoty. Większośc tych konstrukcji (poza instalacjami :)) to elementy z czasów krzyżowców czyli z XII / XIII wieku le także z okresu późniejszych remontów , głównie po pożarze który zniszczył Bazylikę w 1808 roku.

  • edytowano 30 March

    Różne denominacje chrześcijańskie użytkujące przestrzenie w Bazylice.

    Prawosławni duchowni modlący się w centralnej cerkwi - w Katholikonie.

    Rano codziennie katolicy rozkładają polowy ołtarz i odprawiaja mszę św. przed wejsciem do Grobu.

    Również w niedzielę rano, w tym samym czasie kiedy katolicy odprawiają mszę po wschodniej stronie, po zachodniej stronie przy kaplicy dostawionej do celi grobowej Koptowie odprawiają swoje nabożeństwo bardzo głośno modląc się. Podobno tak ma być. taka jest specyfika tego miejsca.

    Koptyjski duchowny z wierną przy kaplicy dostawionej do zachodniej ściany Edytuli .

    Franciszkanin czyli katolicki duchowny w grocie Odnalezienia Krzyża z pielgrzymami obok ormiańskiej kaplicy św.Heleny.

    Współwłaścicielami Grobu Pańskiego są ortodokcyjni prawosławni Grecy i Ormianie oraz katolicy reprezentowani przez zakon franciszkanów. Poza tym (za wyjątkiem Kawarii zajmowanej przez prawosławnych i katolików oraz trzech dużych wydzielonych kościołow/kaplic też użytkowanych przez prawosławnych, ormian i katolików) - kaplice znajdujące się w Bazylice użytkują różne kościoły obrządków wschodnich. Protestanci nie mają kaplic w Bazylice.
    Protestanci (ci co uznają lokalizację Grobu w Bazylice) zbudowali obok swoje świątynie. Luteranie postawili bardzo blisko Bazyliki swój kościół z bardzo charakterystyczną wieżą. W podziemiach zabudowy należącej do tego kościoła jest wystawa archeologiczna bardzo ciekawie zaaranżowana pokazująca pozostałości muru obronnego i poziomy użytkowe z czasu Jezusa. Obok też jest kościół anglikanów.

    W jerozolimie nazwa "kwartał chrześciajński" "dzielnica chrześciańska" oznacza że jest to dzielnica prawosławna.

  • edytowano 30 March

    Po wyremontowaniu całej Edykuli, wewnątrz której zachowały się pozostałości grobu Pana Jezusa, i przez całe dekady spiętej metalową konstrukcją po trzęsieniu ziemi - przeniesiono prace budowlano - konserwatorskie na inne miejsca w Bazylice.
    Jak remont jest prowadzony - to widać. Bazylika i jej wystrój wewnętrzny jest zabytkiem absolutnie najwyższego rzędu, ale niekoniecznie dla administrujących .


  • edytowano 30 March

    Miejsca na ciele gdzie zgodnie z Całunem Turyńskim Pan Jezus został przebity przy ukrzyżowaniu.



    Ruchy ciała jakie Pan jeuzs musiał wykonywać po ukrzyżowaniu aby nie udusić się.



    Tak jezusa na krzyżu zobaczył w wizji św. jan od Krzyża .

    Rekonstrukcja ciała przykrytego Całunem Turyńskim.


    https://mjanpawel2.pl/kim-jest-czlowiek-z-calunu/

    Zgodnie z Całunem Turyńskim Jezus miał około 180 cm wzrostu i atletyczną sylwetkę, co nie dziwi ponieważ tak jak św. Józef był tektonem, czyli rzemieśnikiem budowlanym umiejącym obrabiać metal, drewno i kamień (a nie tylko stolarzem) i z racji wykonywanego od wczesnej młodosći zawodu był umięśniony. Dzięki zresztą temu wytrzymał całą mękę i mimo bolesnych kontuzji doszedł na Golgotę.

    Różnie sposoby krzyżowania ludzi w starozytności,
    Kość pięty przebita żelaznym gwożdziem - artefakt archeologiczny znaleziony w Izraelu .
    To jest kopia (bardzo realistycznie wykonana) eksponowana w Muzeum Izraela w Jerozolimie z wizualizacją jak wyglądało ukrzyżowanie tego nieszczęśnika, którego piętę odnaleziono.

    Rekonstrukcja kształtu krzyża stosowanego do egzekucji przez Rzymian w latach 30 - 80 ne na terenie wokół Jerozolimy, z pokazaniem gdzie przybijano ręce i nogi oraz wąskiej deski, na której ukrzyżowany skazaniec siedział a raczej opierał pośladki.

  • edytowano 30 March

    Znaki towarzyszące śmierci Pana Jezusa opisane w Ewangeliach:

    • trzęsienie ziemi
    • zaćmienie słońca
    • pojawienie się wcześniej zmarłych
    • zasłona w światyni rozdarła się na dwie części
      ale także były inne znaki , które opisali żydowscy autorzy.


  • Dziękuję.
    +++

  • edytowano 30 March

    Patrąc od prawej:

    • zachodni mur obronny Jerozolimy wzniesiony z inicjatywy Heroda Wielkiego
    • wzgórze czaszki - Kalwaria gdzie ukrzyżowano Jezusa
    • grób wykuty na terenie nie użytkowanego już kamieniołomu
      Te wszystkie lokalizacje zostały przebadanie przez archeologów i ustalone metodami naukowymi.


  • edytowano 30 March

    @margerytka powiedział(a):
    Pan jezus umarł na krzyżu 3 kwietnia 33 roku, w wieku ok. 37 lat.
    https://deon.pl/wiara/duchowosc/7-wskazowek-ktore-mowia-nam-kiedy-dokladnie-umarl-jezus,434525

    No więc to nie jest takie pewne. Przede wszystkim są wątpliwości co do daty narodzenia Pana Jezusa. Ks. Rosik twierdzi, że było to między 4 a 9 (o wiele dobrze pamiętam) rokiem przed Chrystysem. Nie pamiętam już, jak to argumentował.

    W moim wydaniu PŚ w Ewangelii wg św. Mateusza stoi:

    Kiedy Jezus narodził się w Betlejem Judzkim za panowania Heroda, do Jerozolimy przybyli ze Wschodu mędrcy.

    I przy panowaniu Heroda mamy przypis:

    Herod – panował w Palestynie w latach 37-4 przed Chr. Opisywane wydarzenie mogło rozegrać się około roku 7-6 przed Chr.

    Czyli skoro zginął w 33 roku, to miał co najmniej 39 lat.

    Św. Łukasz również twierdzi, że Pan Jezus narodził się za panowania Heroda Wielkiego:

    Za czasów Heroda, króla Judei, żył pewien kapłan z oddziału Abiasza, imieniem Zachariasz.

    Ale już w drugim rozdziale mamy:

    W owym czasie wyszedł dekret cesarza Augusta, aby spisać ludność całego świata. 2Ten pierwszy spis odbył się, gdy Kwiryniusz był namiestnikiem Syrii

    a pod tym przypis:

    August zarządził spis ludności w swoim cesarstwie w 8 r. przed Chr. Kwiryniusz jako namiestnik Syrii przeprowadzał spis w latach 6-7 po Chr. Określenie Ten pierwszy spis odnosić się może do wcześniejszego pobytu Kwiryniusza w Syrii, gdy jej gubernatorem był Sencjusz Saturnin (lata 9-4 przed Chr.). Łukasz wymienia Kwiryniusza, bo był bardziej znany.

    Z innej strony: niektórzy uważają, że Gwiazdą Betlejemską była koniunkcja Jowisza i Saturna w gwiazdozbiorze Ryb, a ta miała miejsce w 7 r. przed Chrystusem lub koniunkcja Jowisza, Saturna i Marsa w gwiazdozbiorze Ryb w 6 r. przed Chrystusem. Mogły to też być inne zjawiska atmosferyczne w 5 r. przed Chrystusem (m.in. wybuch supernowej).

    Ale jest i inna kwestia: w 30 roku życia Żyd rodzaju męskiego musiał określić się, co będzie robić w swoim dalszym życiu. Stąd przyjmuje się, że i Pan Jezus rozpoczął swoją działalność właśnie mając 30 lat (tak twierdzi m.in. ks. prof. Chrostowski)

    Dlaczego wtedy? Dlatego, że w prawie żydowskim,
    tym dawnym starożytnym, biblijnym, jak i dzisiejszym, mężczyzna do trzydziestego roku życia
    musi zdecydować się co ze swoim życiem zrobić. Istnieje obowiązek: albo się żeni, albo się poświęca studiowaniu Prawa, studiowaniu Tory. Jest to jedne jedyne zajęcie, które może zastąpić
    ożenek. Zatem tak czy inaczej, i w starożytności i dzisiaj, trzydzieści lat dla mężczyzny stanowi
    taką granicę. Jezus dłużej jako człowiek czekać nie mógł. Dlatego, że gdyby dłużej czekał ze swoim
    publicznym nauczaniem i wystąpieniem, uznano by to definitywnie za coś nienormalnego. Otóż
    trzeba było się zdecydować. Zwróćmy uwagę, że wykorzystał całe te trzydzieści lat, nie wystąpił
    wcześniej. Są ludzie, o których mówimy w przysłowiu, że są w gorącej wodzie kąpani i którzy będąc
    znacznie młodsi podejmują rozmaite trudne obowiązki. Najwyraźniej sama świadomość, że trzeba
    będzie rozpocząć publiczną działalność, była dla Jezusa jako człowieka czymś trudnym. Na pewno
    czuł brzemię odpowiedzialności, które z tym się wiąże. I od czego rozpoczyna się jego działalność?
    Właśnie od chrztu w Jordanie.

    A że Ewangelie opisują 3 paschy, więc ukrzyżowanie datuje się na 33 rok życia Pana Jezusa.

  • Więcej tu:
    http://wch-biblijne.pl/akademia/books/Konferencje_biblijne_2006-2017braz.pdf

    od strony 103. I Chrost pisze, że Pan Jezus rozpoczął działalność w roku AD 28 a zatem, skoro miał 30 lat, to urodził się w 3 r. przed Chrystusem. A skoro zmarł mając 33 lata, to został ukrzyżowany w 31 roku, nie 33.

    Tak czy siak to wszystko nie jest takie pewne, na szczęście nie jest to do zbawienia koniecznie potrzebne.

  • edytowano 31 March

    Ze względu na korelację 14 dnia Nissan i piątku oraz lata rządów Piłata, są tylko dwie wiarygodne daty śmierci Jezusa, albo święta w 30 roku albo w 33.
    Te przesuwanie dat urodzin Chrystusa związane jest z informacją że Jezus narodził się za życia Heroda Wielkiego, którego data śmierci jest pewna - kwiecień 4 r pne. No i potem historycy cofają lata uwzgledniajac wizytę magów i rzeź dzieci do drugiego roku życia. To że Herod kazał akurat takie dzieci zabijać to nie znaczy że Jezus miał przed śmiercią Heroda 2 lub 3 lata. Nie wiemy jak szybko przebiegały wydarzenia związane z urodzeniem Jezusa . A Herod Wielki miał akurat lekką rękę do wydawania wyroków śmierci. Przecież on własne dzieci i żonę skazał na śmierć.

Aby napisać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować.